סיימתם זה עתה את לימודי עיצוב הפנים עם חיוך ענק על הפנים: סוף סוף אתם עושים מה שאתם אוהבים. אם לא נכנסתם למשרד קיים והחלטתם לצאת לדרך עצמאית, החיוך הענק מהול גם בהרבה חששות: איך אמצא לקוחות? איך אמשוך מחודש לחודש? איך אצור לעצמי שם בתחום?
בשנים האחרונות בעלי עסקים עצמאיים בתחומים רבים מבינים שאחד הכלים החזקים והחשובים שהם חייבים שיהיו ברשותם הוא נושא השיווק הדיגיטלי. שווה גם לכם לקחת אפילו קורס קצר בתחום, מכיוון שחלק מהכלים האפקטיביים בתחום שיכולים לסייע לכם לקוחים ישירות מהעולמות הללו והם קריטיים עבור מעצב מתחיל. עוד אפשרות היא תשלום עובר מישהו שינהל את הנוכחות שלכם ברשת, כאשר מדובר כמובן בהוצאה, אך בכל עסק צריך להוציא כדי להכניס.
בכל מקרה, בין אם מדובר באונליין או אופליין, הנה כמה דרכים מרכזיות לבנות שם לעצמכם ולהשיג לקוחות חדשים. חלקן דורשות הרבה השקעה וחלקן פשוטות יותר, כאשר כדאי בשלב הראשוני להתמקד בכמה ספורות מהן, אותן תוכלו לבצע על הצד הטוב ביותר:
אתר אינטרנט
הצעד הראשון המתבקש עם היציאה לעצמאות הוא בניית אתר אינטרנט אסתטי ומושך הכולל פרטים חשובים עליכם ותמונות של פרויקטים מתוך תיק העבודות שברשותכם. מה שיכול לסייע לקידום האתר ולבדל אותו מאחרים הוא כתיבת תוכן איכותי ומעניין שיכול לתת ערך של ממש לגולשים בנושאים הקשורים לעיצוב ושיפוץ. כדאי מאוד גם להשקיע בעיצוב של האתר (כמעצבים – האסתטיקה שלכם היא מה שאתם נשפטים על פיו) ולדאוג שלא תהיינה טעויות הקלדה או כתיב.
להצטרף לאתרי אינטרנט
כדי שלא להתחיל ולבנות בעצמכם פלטפורמות אינטרנטיות שיתנו לכם חשיפה, אפשר לשלם לאתרי אינטרנט המפרסמים מעצבי פנים. אתרים דוגמת שיפוצים פלוס שמציגים מעצבי פנים עם ביקורות ומייצרים פרופיל עשיר הכולל סרטונים ותמונות מפרויקטים. אתרים כאלה יכולים לסייע לכם מאוד ולתת פוש רציני לעסק שלכם.
דף בפייסבוק
החלק הכי קל ומתבקש בשיווק העצמי הוא פתיחת דף עסקי אליו אתם יכולים להעלות קישורים מהאתר שלכם, תמונות מפרויקטים שאתם גאים בהם, לקשר לכל מיני מאמרים מעניינים בתחומי העיצוב ולהזמין אליו את החברים שלכם מהפרופיל האישי. חשוב להשקיע ולתחזק את העמוד כך שפייסבוק יראה שהוא פעיל ותוסס, לכן ויחשוף אותו ליותר ויותר אנשים. אפשר להשקיע גם בקידום ממומן בעזרת בעלי מקצוע בתחום, בעיקר לחשיפה הראשונית ולטרגוט קהל היעד הנכון עבורכם.
להיכנס לקבוצות עיצוב
כדאי להיכנס לקבוצות עיצוב ולקחת חלק בדיונים שם. אם מחפשים שם מעצבים, אתם יכולים להציע את עצמכם (לפעמים ישנם גם שרשורים פרסומיים בהם תוכלו לפרסם את שירותיכם). עוד אופציה שיכולה להצדיק מאוד את עצמה אם תתבצע נכון, היא פתיחת קבוצה חדשה בנושא עיצוב, רצוי כזו שמתרכזת בנישה מסוימת העשויה לעניין הרבה אנשים כמו עיצוב חדרי ילדים, עיצוב בתקציב מצומצם, עיצוב נורדי וכדומה. אם הקבוצה תהיה פעילה והניהול יהיה נכון אתם יכולים להיחשף לאלפי לקוחות פוטנציאלים.
ליצור סרטונים ביוטיוב
יוטיוב הוא כלי המאפשר חשיפה נרחבת אם יודעים לעשות בו שימוש נכון. אם אינכם חוששים מהמצלמה, אתם יכולים לפתוח ערוץ יוטיוב והתחיל ליצור סרטונים קצרים עם תוכן משמעותי לגולשים בנושאי עיצוב פנים. שוב, כדאי לבחור בנושאים שיבדלו אתכם מאחרים, וכאלה שאתם חשים שיש עניין לגביהם אך לא מספיק מידע ברשת. השתמשו בכישרונות הטבעיים שלכם – אם יש לכם חוש הומור אל תחששו להביע אותו. אם אתם חזקים בצד הטכני הוסיפו אלמנטים מעניינים בעריכה. את הסרטונים שלכם תוכלו להטמיע לאחר מכן באתר שלכם, בדף העסקי או בקבוצות בהן אתם חברים. כל אלמנט כזה מגדיל את החשיפה שלכם ברשת.
אינסטגרם
עוד פלטפורמה נוחה ומתאימה במיוחד למי שעוסק בתחומי האסתטיקה והעיצוב. באינסטגרם אתם יכולים להעלות תמונות של פרויקטים שעשיתם, לוחות השראה שאתם מכינים, לעדכן תוך כדי עבודות וליצור לכם קהל של עוקבים שיוכל להמליץ עליכם לחברים ולהראות מיידית את הרמה המקצועית שלכם.
אם בשלב הזה אתם שואלים את עצמכם: גם אתר, גם פייסבוק, גם יוטיוב וגם אינסטגרם? ייצא שאני אעבוד בדיגיטל ולא בעיצוב… אז החוכמה היא לבחור את הפלטפורמה המתאימה ביותר מתוך שלל הכלים, או לתת למישהו לנהל עבורכם את הפלטפורמות שבחרתם. החדשות הטובות הן שיש הרבה דרכים לפירסום ברשת. הבעיה היא שלא תמיד יודעים לעשות זאת נכון ואז מתבזבז סתם כסף וזמן יקר. אם אין לכם זמן ואנרגיה כדאי לוותר ולהשקיע יותר במקומות בהם אתם רואים יותר תוצאות, מה שמביא אותנו לכלי הבא:
פינטרסט
מדובר ללא ספק בפלטפורמה הקלאסית ביותר עבור מעצבי פנים. פתיחת לוחות השראה, מעקב אחרי מעצבים מובילים ואפשרות ללקוחות לעקוב אחרי הלוחות שלכם היא דרך נהדרת להיות עם האצבע על הדופק ולהיחשף לקהל המבין בעיצוב. זו גם דרך טובה להפנות לקוחות קיימים כדי להבין נושאים כמו פלטת צבעים וסגנונות עיצוב. מובן שגם כאן – חשוב להשקיע זמן וכסף בחוכמה.
ליצור קשר עם בעלי מקצוע בתחום השיפוץ והעיצוב לשיתופי פעולה – שיתופי פעולה כאלה יכולים להיות ברשת, כמו שיתוף פעולה עם חנות לצורך עיצוב ופירסום הדדי, ויכול להיות שיתוף פעולה עם קבלן או מהנדס שיפנה אליכם לקוחות שלו. כדאי לעשות טלפונים, להיפגש על כוס קפה ולהכיר בעלי מקצוע מהתחום. חשוב כמובן שיהיה לכם כרטיס ביקור אותו תוכלו לשלוף בכל מפגש עם בעל מקצוע שנראה לכם שיש פוטנציאל לעבודה משותפת שיכולה להניב עבורכם פירות. גם דרך זו מחייבת השקעה ואומץ להרים את הטלפון ולהציג את עצמכם, אך יכולה להשתלם בטווח הארוך.
הרצאות וכנסים
בהמשך לסעיף הקודם, כדאי לקחת חלק בהרצאות וכנסים בתחום – וישנם הרבה כאלה – שם תוכלו להיפגש עם בעלי מקצוע נוספים בתחום, לחלק כרטיסי ביקור ולקחת טלפונים ואז להתקשר. אם עולה בידכם גם לשאת הרצאה באחד מהאירועים הללו, הדבר יכול לתרום לכם ולחשוף אתכם לעוד קהלים חדשים שיכירו את שמכם ואת היכולות המקצועיות שלכם.
להתחיל כמה פרויקטים ראשונים בתשלום נמוך – אם תבצעו כמה פרויקטים ראשונים בתשלום נמוך עבור קרובי משפחה או חברים של חברים יהיו לכם יותר תמונות להראות, יותר ניסיון, ויותר אנשים שיוכלו להמליץ עליכם מיד ראשונה. אין כל רע בהתפשרות על מחיר כדי להניע את הקריירה, רק כדאי לוודא שבהמשך אתם מתמחרים את העבודה בהתאם ליכולות ולניסיון שלכם. כדאי להתמקצע כמה שיותר בקורסים בתחום ובימי השתלמות, שיתנו הזדמנות להכיר את השוק שבתוכו אתם פועלים ולראות מה עושים מעצבים אחרים.
מיתוג וייחוד
הסעיף הזה צריך להופיע בהתחלה, אך הוא גם מסכם את כל העצות שניתנו פה. לפני שאתם עושים צעדים מעשיים כדאי לשבת ולהגדיר את הייחוד שלכם, ובהתאם גם למתג את עצמכם. אתם יכולים אפילו למצוא נישה ייעודית כמו עיצוב חדרי ילדים, או עיצוב וינטג' הכולל שיפוץ רהיטים ולייצר סדנאות מיוחדות בנושא עבור קהלים מתעניינים. ככל שתכירו יותר את המותג שלכם ותהיו משוייפים יותר במסר שאתם מעבירים, כך יהיה לכם קל יותר למצוא לקוחות שיתחברו למסר הזה וירצו לעבוד אתכם.